Köpvillkor

Försäljningsvillkor

Priser

Alla priser är inklusive moms. De täcker dessutom frakten för varan, så våra produkter är egentligen väldigt prisvärda!

Vi kan ibland behöva ändra priserna utan förvarning. Det kan också hända att lagret tar slut i förtid (då vi också har en Gårdsbutik som kan få försäljningar som vi inte hunnit uppdatera), så maila alltid dina specifika beställningar om du vill vara HELT säker på att vi har hemma det du vill beställa.  [email protected]  

Beställning

Vi sänder bara varor inom Sverige. Vi strävar efter att vara verksamma så lokalt som möjligt och så ekologiskt som möjligt.

När du beställt och skickat din order får du en personlig bekräftelse via e-post ([email protected]) eller Facebook. Det betyder att det är jag personligen som skriver till dig. Oftast får du svar inom 3 dagar när vi sänt din order men om  jag råkar vara bortrest kan det ta upp till 5 dagar att få svar. Har du inte fått någon bekräftelse inom fem arbetsdagar ber vi dig ta kontakt med oss igen så ska vi reda ut det!

Mycket sällan, inte ens en gång om året, kan vi vara på någon veckas semester, i så fall står det som en stor "första produkt" på vår webshop. Kolla gärna extra och om vi råkar semestra så står också där när vi kommer hem och när nästa leveransdatum är. 


Leveranssätt

Små order kan skickas som vanliga brev med vanligt porto.  Alla leveranskostnader ingår redan i priset, vilket gör våra produkter väldigt prisvärda:

Så här mycket kostar det för oss att skicka paketen;

Upp till 50 gr= 15 kr, Upp till 100 gr= 30r, upp till 250 gr=45kr. 

Order på 250gr-1 kg inklusive förpackning skickas som spårbart brev med Posten. Kostnad74r.

Order på 1-2 kg inklusive förpackning skickas som spårbart brev med Posten. Kostnad 110kr. 

Order över 2 kg skickas med som paket, med posten om det är bråttom (vilket kan göra att vi tar ut en extrakostnad av dig som köper på skillnaden mellan Schenters och postens kostnad) eller via Schenker om det kan få ta ett par dagar-en vecka. Med Schenker kostar det ca 150-200kr för upp till 4 kg. 

Alla dessa transportkostnader ingår alltså i varans pris, så när du beställt här på webshopen så har du redan bekostat även detta! I varje portokostnad ingår 10 kr för paketeringsmaterial. Att vi kan ha så låga kostnader beror på att vi i mesta möjliga mån försöker använda återvunnet paketeringsmaterial. 


Frakt

Frakten ingår i produktens pris! Frakten beräknas på vikt och volym. Vissa produkter som t.ex. ull kan vara lätta, men ändå ta stor plats (vara skrymmande) och kan därför kosta extra. 

Om du vill beställa flera skrymmande saker, som t.ex. flera ullflor, kan det hända att frakten kan bli billigare än webshoppens priser visar. I så fall är du välkommen att maila oss innan din beställning så räknar vi ut exakt pris för samfrakt på just din beställning och lägger ut en speciell produkt här på webshoppen till just dig! ([email protected]


Fel adress/ej uthämtat paket

Kunden är skyldig att ange rätt adress, det vill säga den adress hen formellt är skriven på. Annars skickas paketen i retur av Postnord. Om du bor på en adress t.ex. i andrahand så skriv då din bostadsadress som en C/o-adress, för att få paketet levererat. 

Felaktigt angiven adress, eller paket som inte hämtats ut hos utlämningsstället i tid och därför blir returnerat till oss, debiteras med 120kr.


Betalningssätt
Vi använder oss av alla de betalningssätt som automatiskt ingår i Quickbutiks upplägg. Just nu går det alltså att betala via PayPal samt diverse betalkort.


Personuppgifter
Vi lagrar inga som helst personuppgifter. Vi skulle aldrig tänka oss att sälja vidare några som helst data. Detta är ett kommersiellt otyg och inget vi önskar befatta oss med.

Detta innebär också att vi inte har koll på om du är återköpare eller inte. Så om du vill och det är relevant för det du köper så är du välkommen att skriva att du är återkommande kund i beställningsmeddelandet.


Om cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. Vi använder inga former av cookies förutom de som automatiskt ingår i butiks-scriptet. 


Ångra ditt köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att ångra ditt köp. Du måste meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Skicka ett mail till [email protected]. Varan skall returnerats i oförändrat skick och i originalemballaget. Returportot betalas av köparen.

För beställningar som gjorts enligt kundens önskemål (speciella färger på ullen, mängd, storlek, utformning mm) gäller inte ångerrätten.


Transportskador

Vid eventuell transportskada kontaktar kunden, utan dröjsmål, transportören (Postnord eller annan transportör).

Försenad leverans

Vid eventuell försenad leverans kontaktar kunden, utan dröjsmål, transportören (Postnord eller annan transportör). Gällande Kombucha Startpack, som är tidskänsligt, så fungerar startpacket perfekt minst 10 dagar i sin påse. Vi har testat dom upp till 18 dagar med gott resultat och har därför satt 10 dagar som en säkerhetsgräns. Om startpacken inte anlänt tills dess, kan kunden kontakta oss för reklamation.

Reklamationer

Om du upptäcker ett fel på din vara måste du ta kontakt med oss inom fem dagar från mottagandet för upplysningar om åtgärder. Tänk på att dokumentera felet med bild.


Om våra skärbrädor
Liksom alla skärbrädor gjorda av trä så är våra skärbrädor en naturprodukt med alla träets fördelar och egenskaper. Det betyder att vissa ojämnheter kan finnas, liksom att färger och mönster är individuella och skiftande mellan de olika skärbrädorna. De utsätts också för en naturlig åldersprocess, vilket betyder att även om den sköts korrekt enligt de medföljande anvisningarna så kommer självklart ytan få patina och ibland också träets naturliga kurvatur framträda.


Om fröerna

Våra fröer är fröodlade av oss själva, i Lappland under minst tre generationer. Det innebär att dom är särskilt anpassade till ett riktigt kallt klimat, med midnattssol och kort säsong. Tomater och paprikor/chili odlas enbart i växthus hos oss, så här kallt till. 

Våra fröer är fripollinerade. Det innebär att det rent formellt kan bli korsningar mellan olika sorter av t.ex. chili/paprika eller tomater. MEN eftersom vi bor här i kallaste Lappland, så har vi väldigt lite pollinerare så rent praktiskt är risken för korspollinering mycket liten. Vi har själva aldrig upplevt mer än möjligen ett fall av en paprika som kan ha blivit korspollinerad. 

I vilket fall måste vi väl, på grund av vanlig anständighet, informera om att det finns en minimal risk att korspollinering ibland kan uppstå. Därför skickar vi med ett par fröer extra och uppmanar köpare att läsa vår beskrivning av växterna och själv också hålla koll på att de plantor man driver upp faktiskt är sorttypiska. 


Vi grobarhetstestar också våra fröer, men inte alla sorter alla år. Däremot testar vi alla sorter första gången vi säljer dom och .... självklart odlar vi också alla våra sorter själv, och får därmed koll på grobarheten. Överlag är vår erfarenhet att vi har enormt mycket bättre grobarhet än de flesta köpta fröer från "stora" firmor. Troligen för att vi kan hålla koll på när fröerna verkligen är mogna, istället för att industriellt hantera mängder av frukter på samma gång, samt att vi handplockar våra fröer, vilket är mycket mer skonsamt än att använda maskiner som ofta skadar/krossar fröerna.

I vilket fall, är du som köpare missnöjd med groningen av dina fröer, så prova igen i annan jord. Och om det inte heller då lyckas så hör av dig till oss så ska vi hjälpa till.


Om tvålarna, kådsalvan, örterna och den torkade svampen
Dessa produkter är samma som vi själva i familjen använder. Vi kokar enbart tvålar och salva av våra egna fettöverskott vilket gör att den årliga produktionen blir mycket liten. För att kunna saluföra dessa produkter för användning till människor krävas dock tillstånd som är så dyra att vår minimala produktion inte alls kan motsvara det. Därför kan vi inte rekommendera att man använder våra tvålar och kådsalvan på människor. Vi kanske till och med måste gå så långt att vi rekommenderar att man INTE använder dem på människor. Vi säljer alltså dessa produkter enbart som kulturhistoriskt undervisningsmaterial. För att visa hur man tidigare gjorde dessa fantastiska högkvalitativa tvålar av äkta, miljövänliga och lokalproducerade fetter och hur riktig gammaldags kådsalva ter sig. Men till oss själva, använder vi ju som sagt tvålarna och salvan och är mycket nöjda.


 Gällande örterna så använder vi dom på samma sätt som man traditionellt gjort har i Lappland. Vi kan dock inte lagligt hävda att kvannen och chagan har vissa specifika egenskaper. Istället beskriver vi hur man traditionellt använt örterna och vilken verkan på hälsan man traditionellt ansett dem ha. Ingen av örterna säljs därför heller för att äta, utan precis som med tvålarna och kådsalvan handlar det om kulturhistoriskt undervisningsmaterial. Själva äter vi i familjen dock dessa örter och är mycket nöjda.


Gällande den kanderade kvannen och den torkade svampen finns det säkert någon lagstiftning gör att dessa högkvalitativa livsmedel anses väldigt olämplig att äta, trots att det är exakt samma som vi i familjen älskar och äter av varje vecka. Så därför får vi rekommendera att man inte äter dom. Vi får väl säga att dom är till för att dofta på, eller nåt.